Unha historia de mestres



Teño o malo costume de meter os "narices" nos sitios mais raros que un se poida imaxinar, gústame ler, gústame saber,... Hai uns días fixen un desas "viaxes" nos que pretendía coñecer a situación dos profesores, dos mestres, a finais do século XIX e principios do século XX. 

Cuando en 1873 fui proclamada a Primeira República un dos aspectos importantes foi impulsar a liberdade de ensino, defendíase o necesario equilibrio entre a educación pública e privada e críase firmemente na necesidade duns estudos distintos en duración para persoas con desiguais capacidades e a liberdade de cátedra. Durante ese período tamén organízouse o segundo ensino, entendéndoa como un complemento ou ampliación da Educación primaria e regúlanse as facultades de Filosofía e Letras, Ciencias, Farmacia, Dereito e Teoloxía. 

Aínda que hai que recoñecer que non se produciron grandes innovacións en materia de política educativa si que se incorporou de maneira definitiva o concepto de liberdade de ensino. 

A República tivo unha vida moi curta e en 1876 regresa a monarquía. Son anos dun marcado conservadurismo, como indica o recoñecemento da relixión católica como a oficial do Estado, que se conxuga con aspectos como o sufraxio universal, a declaración dos dereitos do home e a tolerancia relixiosa. 

A confesionalidad do Estado implicaba o control ideolóxico das escolas e, pola contra, as teses mais progresistas afirmaban que a tolerancia de cultos e a liberdade de conciencia significaban, necesariamente, a liberdade de cátedra e de ensino 

Durante eses anos España perde os suas derradeiras colonias en America e Asia e para a súa rexeneración se aposta pola reforma educativa. Refórmanse as escolas normais, o ensino secundario e os plans de estudo dos ensinos universitarios, cambiase a regulamentación dos exames, a regulación do ensino da relixión, a titulación do profesorado, a reordenación do Bacharelato e a autonomía universitaria. 

Un feito moi destacado é o intento de que os mestres pasen a ser pagados polo Tesouro Público, posto que ata entón eran pagados polos concellos e o seu salario era bastante deficiente. 

Ata 1923, ano en que Primo de Rivera encabezou un golpe militar, a política en xeral, e a educativa en particular, foron vacilantes e inestables. 

Agora ensínovos un relato, un relato xornalístico, que informa da situación das escolas en Taboadela durante o ano 1922 e que aparece no diario agrarista "La Zarpa" que se publicou en Ourense entre 1921 e 1936 e que fundou o cura e xornalista Basilio Álvarez 

En Taboadela 

El caso de Verin en que en una escuela hace quince años que no se da enseñanza, y en las otras ni se conoce al maestro ni se abrieron las puertas de los locales no es singular, sino que semejante a lo que ocurre en aquel partido pasa en Taboadela y otros, como verán los lectores. 

Felisindo Menor Quintas es maestro nacional de Outeiro, de Allariz, y aquellos vecinos quizás no tuviesen la curiosidad de verle el día que fué a tomar posesión, porque después no se volvió a ocupar de la enseñanza, dedicándose al desempeño de las funciones de secretario del juzgado municipal de Taboadela, y teniendo en absoluto abandono a la escuela. 

Alfredo León, maestro de San Jorge, puesto que para este pueblo fue creada la escuela, aún cuando el caciquismo se la arrebatase pera Santa Leocadia, hace aproximadamente un año que fué nombrado maestro, y en todo ese espacio de tiempo sumando los distintos días que nos viene a visitar no llegan nunca a dos meses. 

En Santa Leocadla hay una maestra completamente ciega, y tiene al frente de la enseñanza una hija de corta edad sin preparación ninguna, que equivale al abandono completo de la escuela, estando en el caso de inutilidad física para la jubilación. 

Contrastando con la conducta de estos maestros, está la ejemplar del de la escuela de Sotomayor D. Fidel Maeso, el que por su comportamiento obtuvo el agradecimiento de los padres y el aplauso del pueblo en general. 

No ocurre en este Ayuntamiento solo el abandono de la enseñanza, sino que también existe el del médico de beneficencia, pues figura D. Luis Conde, que conforme a certificación expedida por el alcalde reside en Allarlz, y la plaza la desempeña el juez municipal visitando en las pocas horas que le deja libre la ocupación curial, pero lo más delicado y que implica un caso de Incompetencia, es que tiene que asistir heridos cuyos sumarlos instruye después como juez. 

Oigan las autoridades a quienes compete vigilar y castigar estos hechos y sl llegó el tiempo de hacer justicia no se tenga en cuenta la calidad de los sujetos sobre los que debe recaer la sanción legal.

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